My Escape Logo

Παιχνίδια Απόδρασης και Λήψη Αποφάσεων

Posted on Posted in Μαθήματα από τα Δωμάτια Απόδρασης

Τα παιχνίδια απόδρασης, όπως έχουμε εξετάσει και σε προηγούμενα άρθρα, αποτελούν έναν εξαιρετικό τρόπο βελτίωσης του εαυτού μας, σε κοινωνικές, προσωπικές και επαγγελματικές καταστάσεις. Σε αυτό το άρθρο θα εξετάσουμε πώς η συνεχόμενη συμμετοχή σε παιχνίδι απόδρασης, μπορεί να μας βοηθήσει καταλυτικά στη λήψη καλύτερων αποφάσεων.

Οι άνθρωποι(homo sapiens) παίρνουμε καθημερινά πολλές αποφάσεις, οι οποίες μπορεί να μας οδηγήσουν στην επιτυχία ή στην αποτυχία. Το πώς αντιμετωπίζουμε το αποτέλεσμα της απόφασής μας,είναι ένα εξαιρετικά σημαντικό κομμάτι της λήψης αποφάσεών μας. Βάση της θεωρίας διοίκησης ανθρώπινου δυναμικού, όλοι μας έχουμε δύο είδη εύρους ελέγχου. Το εσωτερικό εύρος ελέγχου και το εξωτερικό εύρος ελέγχου.

Εσωτερικό εύρος ελέγχου: Όταν νιώθουμε, εμείς οι ίδιοι υπεύθυνοι για το αποτέλεσμα της απόφασής μας. Δεν θεωρούμε ότι το αποτέλεσμα, οφείλεται σε εξωτερικούς παράγοντες, αλλά αντίθετα πιστεύουμε ότι εμείς οι ίδιοι είμαστε υπεύθυνοι για την έκβαση της απόφασής μας.

Παράδειγμα: Η Μαρία έπαιξε με την παρέα της το παιχνίδι απόδρασης Magic Forest. Η Μαρία έλυσε έναν δύσκολο γρίφο. Η Μαρία πιστεύει ότι ο γρίφος ήταν αρκετά δύσκολος, αλλά τα κατάφερε, γιατί έχει μεγάλη εμπειρία και είναι αρκετά έξυπνη. Η Μαρία δήλωσε» έλυσα το γρίφο γιατί έχω μεγάλη εμπειρία στα παιχνίδια απόδρασης».

Εξωτερικό εύρος ελέγχου: Όταν νιώθουμε πως δεν είμαστε εμείς υπεύθυνοι για το αποτέλεσμα, αλλά οφείλεται σε εξωτερικούς παράγοντες.

Παράδειγμα: Η Μαρία έπαιξε με την παρέα της το παιχνίδι απόδρασης Magic Forest. Η Μαρία δεν έλυσε έναν δύσκολο γρίφο. Η Μαρία πιστεύει ότι ο γρίφος δεν έβγαζε νόημα και ότι το λουκέτο ήταν χαλασμένο, για αυτό και δεν άνοιξε.( το λουκέτο δούλευε μια χαρά )

Έρευνες έχουν δείξει πως  όταν πρόκειται να κρίνουμε τους εαυτούς μας, τείνουμε να έχουμε εσωτερικό εύρος ελέγχου στις επιτυχίες μας και εξωτερικό εύρος ελέγχου στις αποτυχίες μας. Βέβαια δεν χρειάζεται να κάνουμε επιστημονικές έρευνες πάνω στο θέμα για να καταλήξουμε σε αυτό το πόρισμα, αρκεί να θυμηθούμε πώς ήμασταν στο σχολείο.

» Ο καθηγητής με έκοψε»->>>>Εξωτερικό εύρος ελέγχου στην αποτυχία μας.

» Πέρασα το μάθημα»->>>> Εσωτερικό εύρος ελέγχου στην επιτυχία μας.

    Συμπερασματικά, προκύπτει πως όταν πρόκειται να κρίνουμε τους εαυτούς μας, πιστεύουμε πως οι επιτυχίες μας οφείλονται σε προσωπικά μας χαρακτηριστικά, ενώ οι αποτυχίες μας σε εξωτερικούς παράγοντες.  Αν συμπεριφερόμαστε έτσι κρίνοντας τους εαυτούς μας, δρούμε άραγε αντίστοιχα όταν κρίνουμε τους άλλους? Μάλλον όχι..

 

Η αλήθεια είναι πως όταν είναι να κρίνουμε άλλα παιδιά, τείνουμε να έχουμε την ακριβώς αντίστροφη συμπεριφορά. Δηλαδή στις επιτυχίες των άλλων τείνουμε να πιστεύουμε πως οι συγκυρίες ήταν υπέρ τους, ενώ οι αποτυχίες τους οφείλονται στην έλλειψη ικανοτήτων των ιδίων.  Πόσες φορές ένας συμμαθητής ή συνάδελφός μας δεν τα κατάφερε σε κάτι και αμέσως δηλώσαμε πως»δεν το έχει».. Και πόσες άλλες φορές τα κατάφερε ο συνάδελφος, αλλά εμείς δηλώσαμε πως εντάξει ήταν τυχερός? ή το πιο συχνό φαινόμενο, ένα παιδί να καταφέρνει να κάνει κάτι επαγγελματικά και να ισχυριζόμαστε πως » εντάξει..με τις πλάτες του μπαμπά μπορώ και εγώ..»? Είναι αυτή η αυθόρμητη τάση που έχουμε…Την έχω δει πάνω μου χιλιάδες φορές..

 

Συμπερασματικά, δεν είναι καλό ή κακό να συμπεριφερόμαστε έτσι. Είναι ανθρώπινο. Απλά δεν είναι παραγωγικό. Αν κάποιος τα πήγε καλά στο δωμάτιο απόδρασης ή στη ζωή του γενικότερα, αφιέρωσε λίγο χρόνο και δες πώς τα κατάφερε. Ίσως μάθουμε αν παρατηρήσουμε τους άλλους και γίνουμε και εμείς καλύτεροι, σε περίπτωση που υστερούμε.

Η αλήθεια είναι πως στα παιχνίδια απόδρασης και συγκεκριμένα στην επίλυση πολύπλοκων γρίφων, δεν είμαι ιδιαίτερα καλός. Δεν με πειράζει. Υπάρχουν άλλοι τομείς που είμαι εξαιρετικός. Μ αρέσει να ξέρω τα δυνατά και τα δυνατά σημεία μου, όπως και των υπόλοιπων γύρω μου. Όταν συνειδητοποίησα πως στους πολύπλοκους γρίφους σε παιχνίδι απόδρασης υστερώ, αλλά ο Αλέξανδρος είναι απίστευτος στο συγκεκριμένο κομμάτι, τότε παρατήρησα τον Αλέξανδρο και άρχισα να βλέπω τι κάνει. Στη συνέχεια άρχισα να τον ρωτώ..πώς το σκέφτηκε..Συμπέρασμα? Με την πάροδο του χρόνου έγινα καλύτερος σε μία πτυχή που υστερούσα και για εμένα αυτό έχει μεγαλύτερη σημασία..

 

 

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνσή σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *